Mindful & intuitive eating- ce sunt și cum ne ajută în bunăstarea de zi cu zi

De câte ori nu ai avut momente și zile în care ai simțit că nu ți-a plăcut nimic, că nu ai apucat să te bucuri de ceva? Ni se întâmplă foarte des ca în goana după bifat cât mai multe activități ca să ne simțim productivi să uităm de mici plăceri și bucurii ce ne pot schimba dispoziția. Mâncarea este o sursă de bunăstare și satisfacție atunci când savurăm preparatul preferat, dar… știai că actul în sine de a mânca în mod conștient poate fi o experiență ce îți schimbă total starea?

Mâncatul conștient și intuitiv, un subiect hot în acest moment în mediul online și offline, încă este considerat un ”trend”. Puțini știu însă ce presupune cu adevărat conceptul de mindful & intuitive eating, iar noi încercăm să facem puțină lumină pe acest subiect.

Mindful eating se referă la mâncatul conștient, practic să fii conștient de toate senzațiile din corp în timp ce mănânci…banal până aici, nu? Normal că ești conștient…mănânci o supă sau niște paste, stai așezat la masă sau pe canapea, ai o lingură sau o furculiță, mesteci repede sau încet, ești conștient de senzația de foame și de sațietate… destul de simplu, ai elucidat deja misterul! Nu tocmai…

Pe lângă tot ce am menționat se adaugă și atenția pe care o acorzi tuturor senzațiilor din corp bune și, cum ne place să le categorizăm, ”rele”…adică și oboseală, sete, nervozitate, plictiseală sau anxietate. Mai mult, conform Centrului pentru Mâncat Conștient din Columbia SUA (Center for Mindful Eating)   (thecenterformindfuleating.org), se presupune că în timp ce mănânci trebuie să fii conștient de culori, texturi, miros, gust, aspect, calitatea preparatului pe care îl consumi, de ingrediente, de selecția lor și modul de pregătire, de aportul nutritiv al produsului. Totodată, ar trebui să îți implici toate simțurile atunci când decizi ce vei mânca, iar alegerea să te mulțumească vizual, olfactiv, gustativ și să îți hrănească organismul.

Alt element cheie legat de mindful eating este lipsa distragerilor în timp ce mănânci pentru a putea ajunge la starea de conștientizare a momentului și a acțiunii în sine. Ce se înțelege însă prin distrageri?

Există două tipuri de distragere atunci când mănânci: distragerea față de senzația de foame și distragerea față de acțiunea de a mânca. În mod concret, atunci când te uiți la televizor sau la orice pe un ecran ești distras de la senzația de foame. Practic consumi o cantitate mai mare de mâncare pentru că nu poți ajunge la conștientizarea senzației de sațietate. În timp ce dacă vorbești cu o persoană în timp ce iei masa ești distras doar de la mâncat. Mai mult, dacă mănânci singur, fără nicio sursă de distragere acorzi atenție atât procesului cât și senzației, prin urmare mănânci conștient.

Ce feedback ai în legătură cu masa pe care o iei, îți place sau nu preparatul, se încadrează tot în mindful eating. Faptul că accepți că un preparat nu este pe placul tău indiferent de motiv ori că este absolut delicios se cheamă că ești conștient de emoțiile și senzațiile tale în timp ce mănânci, deci mindful eating.

Mâncatul intuitiv presupune să fii conectat cu tine, să fii atent și conștient de nevoile corpului și minții. Să poți să-ți oferi mâncarea pe care o dorești, de care îți este poftă, în cantități rezonabile și se reziști tentației de a te judeca pentru alegerile făcute și în același timp să poți menține echilibru între ce îți face plăcere să consumi și ce are nevoie corpul tău pentru a fi hrănit este o provocare.

Mindful & intuitive eating aduce cu sine bunăstare în viața de zi cu zi. Timpul pe care îl aloci mesei în timp ce mănânci conștient reprezintă timp și respect dedicat propriei persoane. Faptul că ajungi să te descoperi, să îți cunoști gusturile, poftele, plăcerile, că ești conștient de emoțiile și senzațiile tale îți pot oferi siguranță și împlinire. Mâncarea indiană de pildă, este cel mai concludent exponent al mâncatului conștient; varietatea de condimente, culori și texturi bogate fără de care bucătăria indiană nu ar exista, te obligă să o consumi conștient de aspectul, gustul, mirosul acesteia. Majoritatea preparatelor din gastronomia indiană reprezintă de fapt, experiențe multisenzoriale în sine datorită complexității lor.

Suntem de acord că este un proces complicat, plin de provocări, dar și reușită pe măsură. Știm ce înseamnă atenția, dedicarea, răbdarea atunci când prepari o masă, dar aprecierea produselor este cea mai mare satisfacție. Prin urmare, încurajăm inițiativa de mâncat conștient și intuitiv și ne face plăcere să pregătim preparate ce vor fi atent savurate de cele mai gurmande ori cumpătate minți.

Surse:

  1. https://www.washingtonpost.com/lifestyle/wellness/how-to-eat-mindfully-in-the-real-world–and-that-doesnt-mean-distraction-free/2018/08/14/efbd2614-99b2-11e8-843b-36e177f3081c_story.html
  2. https://www.health.harvard.edu/blog/distracted-eating-may-add-to-weight-gain-201303296037
  3. https://www.dosasf.com/dosa-blog/2018/1/31/cultivating-mindful-eating-with-san-franciscos-indian-cuisine

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top